Wat ís het druk, op het Repair Café van 3 maart in buurtcentrum De Kronkel! Al ruim voor elf uur zijn veel mensen met defecte spullen naar het Westeinde getogen, en ver, vér na 13.00 uur gaat de laatste pas weg. Gelukkig beschikken we dit keer over meer reparateurs dan ooit tevoren, maar toch moet de inschrijving voor de reparatie van elektrische apparaten om twaalf uur gesloten worden. De toestroom is simpelweg niet te verwerken. Als onze reparateurs zich voornemen een apparaat te repareren, dan zál het ook gerepareerd worden! Dat kost soms veel tijd, tijd die de reparatieafdeling van de leverancier er niet in steekt. “Gooi maar weg en koop een nieuwe”, kreeg de eigenares van een Vendomatic-
keukenmachine dan ook in de winkel te horen. “Veel apparaten worden zo gemaakt dat ze niet gerepareerd kunnen worden, maar we gaan het proberen”, zegt onze reparateur tegen haar, voordat hij de schroevendraaier ter hand neemt en het probleem weet te achterhalen.
Elektrisch keukengerei is ook in dit Repair Café weer goed vertegenwoor-digd, zoals een fraai gedecoreerd broodrooster, vruchtenpersen en een Senseo-apparaat. En ook krijgen de reparateurs weer heel wat geluids-apparatuur voorgezet. Waaronder een soundblaster die bij het omkeren vervaarlijk rammelt en een platenspeler die met geen mogelijkheid open te krijgen is. De eigenares van de laatste toont zich niet in het minst teleur-gesteld: “Dit is toch een prachtige gelegenheid om erachter te komen dat-ie niet gerepareerd kan worden?”
Maar altijd zit er wel iets bij dat voor onze reparateurs volkomen nieuw is. De eigenaar van een defect voetmassageapparaat opent dan ook met de woorden: “Dit heeft u ongetwijfeld nog nooit gezien”. En dat klopt. Maar met goed kijken en logisch nadenken komt een reparateur een heel eind. Het onderdeel dat afgebroken bleek te zijn wordt keurig vastgelijmd, maar dat de lijm bij belasting houdt valt helaas niet te garanderen.
Niet alles is high-tec. Ook worden er fietsen binnengereden, komen er pannen op tafel waarvan een handvat afgebroken is en wordt een teddybeer met een kapotgesabbelde puntmuts tevoorschijn gehaald. De muts wordt hersteld, terwijl op dezelfde tafel een naaimachine een tweede leven krijgt. De eigenares heeft – op de terugweg van de naaimachinehandel iets verderop in het Westeinde, waar ze een vervangend onderdeel heeft gekocht – meteen Bossche Bollen voor de reparateurs meegenomen.
Niet iedereen drukt zijn of haar dank-baarheid op die manier uit, maar de tevreden gezichten van de meeste bezoekers spreken boekdelen. Mensen die dit keer helaas niet aan de beurt kwamen, kunnen over twee weken een nieuwe poging wagen. Op zaterdag 17 maart van 12.00-14.00 uur is het Repair Café te gast in stadsboerderij Schildershoeve aan het Teniersplantsoen 83. En alle andere Hagenaars met defecte spullen zijn daar ook van harte welkom.